Safire Mökki mainos

maanantai 25. heinäkuuta 2016

Merellä ollaan....

Kesä, kärpäset ja Jussarö kuuluvat elämäämme. Elisaaresta siirryimme Jussaröhön jolla on mielenkiintoinen historia takanaan. Täällä kävellessämme voi oikein aistia mitä kaikkea täällä on voinut tapahtua. Mukanamme oli kummipoikamme äitinsä ja siskonsa kanssa. Neljä vuotta sitten meidän piti käydä heidän kanssaan täällä saarella. Kummipoikamme edesmennyt isä olisi kovasti halunnut tänne mutta keli oli melkoisen haastava meille aloitteleville meriretkeilijöille.

Jussaröstä lähdimme aikaisin ( jo klo 9:00 ), siis meille aikaisin. Esimmäinen pysähdyksemme oli Gustavsvärn linnoitus saarella. Nyt täällä oli hyvä laituri, mutta erittäin omituisesti asetellu poijut.... Poijut ovat nimittäin peräkkäin laituriin nähden. Paikalla oli majakka seuran porukkaa kertomassa saaren historiasta ja pientä korvausta vastaa saimme ostaa heiltä pullat ja teetä. Elastinen ja Johanna Kurkela tekivät täällä kappaleen joka on soinut meidän soittolistoilla jonkin verran....

Gustavsvärnistä matkasimme kauas länteen aina Korsskäret-saarelle saakka. Löysimme veneillemme paikat saaren lounais kulmalta lahdesta. Todella rauhallinen yöpymispaikka. Kävimme uimassa ja nautiskelimme elämästä. Ajoimme vaimon kanssa jopa kumiveneellämme saaren ympäri tutkien mahdollisia uusia rantautumispaikkoja tuleville vuosille.

Täältä lähdimme sitten kohti Kasnäs iä jonne jätimme kummipojan porukoineen. Samalla otimme puhdastavettä veneen tankkeihin, tyhjensimme septin sekä ostimme lohta rannan kaupasta. Toki kävimme myöskin ruokakaupassa täydentämässä varastojamme. Tänä vuonna pyrimme kulkemaan mahdollisimman usein ihan oikeassa luonnonsatamassa. Siksi siis suuntasimme täältä mahdollisimman nopeasti merelle. Keula kohti mielenkiintoiselta näyttävää saarta kohti. Ja onneksi menimme tänne Södra Benskäriin. Ajoimme lahden pohjukalle saakka ja lahdelle ankkuroineet purjeveneet vihjasivat meidän moottorilla kulkevien mahtuvan tuonne aivan pohjukan perälle rantaan. Täällä tosiaan saimme keulan rantaan ja perän ankkuriin. Lankonki laitettiin paikalle ja lähdimme uimaan saaren etelä rannalle. Tyyni meri houkutteli lasten lisäksi vaimonkin mereen uimaan. Illalla sitten lueskelin taas Viisikko kirjaa lapsille iltasaduksi. Meri tyyntyi ja istumme vaimon kanssa teellä avotilassamme.