Safire Mökki mainos

maanantai 20. heinäkuuta 2015

2015 Suuri Meriretki osa6, turnaus väsymystä

Kaiken kauniin ja suuren tässä maailmassa on luonut pelkkä ajatus tai tunne ihmisen sisimmässä.
- Kahlil Gibran

Pitkä Ikävä
Ollaan reissun siinä vaiheessa jossa pitää jo miettiä tulevaa. Örössä toista päivää ollessamme ajattelimme lähteä kohti Hankoa seuraavana aamuna. Ja sitten piti tietenkin kurkata sää tilaa Ilmatieteenlaitoksen sivuilta. Lupasivat sellaista mukavaa tuulen virettä ( 10m/s) lännestä. Asiaa pohdimme oikein porukalla Örön saunassa. Kyselin porukoilta suosituksia reitiksi. Ja kyllähän me veneilijät autamme toisiamme. Ohjeita tuli runsaasti ja täysin toisistaankin ohjeita tuli.Örön saunahan on vanha kasarmin sauna. Ei mikään Spa osasto, mutta todella miellyttävä, suoraan menneisyydestä. Aiheuttaa myös meissä miespuoleisissa otuksissa muistoja omasta nuoruudesta ja varusmiespalveluksesta.

Aloimme sitten itse ajatella ettei meidän vielä tarvitse päästä tuonne Hankoon. Kaksi meistä päätti siirtyä aamupäivästä Kasnäsiin ja yksi lähtisi sitten nopeammalla veneellä alkuperäisellä Hangon suunnitelmalla. Aamu valkeni emmekä heränneet kavereidemme lähtemiseen vierestä. Se ehkä johtui siitä etteivät olleet lähteneet. Päättivät tulla myös Kasnäsiin, heilläkin on kyse huviveneilystä kuten meilläkin.  Örön "5 tähden " satamaan ei tuuli juuri osunut mutta kiivetessä kalliolle näki kyllä isot aallot merellä. Örössä kannattaa vähän seurata minne jalkansa laittaa, itse kiipesin moirien kanssa aamulla satamassa olevalle bunkkerille. Pääsin itse ihan bunkkerin katolle, mutta koirat kieltäytyivät hyppäämästä sinne. Murkkasin reunalta kannustaakseni heitä ja näin mustan ison rantakäärmeen heti alapuolellani. Meinasi sitten tulla "jännä pissa" kun loikkasin koirien vierelle alas ja käärme lähestyi meitä. Kävelimme pois ja katsoimme rantakäärmettä hetken. Se meni suoraan pimeään bunkkeriin.

Tiskattuamme kaurapuuroastiat  ja kiinnitettyämme tavaramme paikoilleen lähdimme kohti Kasnäsiä. Matkalla meidät pääsi taas yllättämään yksi " merten ritari" törkeällä ohituksellaan. Vaimo oli ruorissa ja onnistui tekemään osittaisen väistöliikkeen. Onneksi keli oli asettanut lähdöllemme rajoituksia, kuten kaikki tavarat kiinni etteivät tipu.

Kasnäsiin saavuttuamme saimme vierekkäiset paikat ensimmäisestä
vierasvene laiturista. Köydet kiinni ja maksamaan satamamaksua. Otimme kaikki sellaisen satamamaksun joka sisälsi myös kylpylän käytön. 32 € maksu pitää sisällään laituripaikan, sähkön, veden ja kylpylän. Seuraavaksi porukat varasivat pesukoneen ja kuivausrummun. Koneiden pyöriessä kävimme ostamassa rannan kalakaupasta sitruuna- ja aurajuusto lohta. Sitten olikin jo tarpeen vierailla ruokakaupassa. Täällä oli hyllyissä jo tilaa, olihan kyseessä sunnuntai iltapäivä. Saimme silti ostettua ruokaa veneeseemme. Ja ettei vauhti lopu kesken niin syönnin jälkeen suuntasimme kylpylään. Kylpylä oli paljon parempi kokemus kuin olin ajatellut. Oli terapia- ja poreallasta, sekä parin radan uimaallas. Poikamme (8v.) päätti käydä uimassa matkaa oikein radalla. Siinähän hän kelasi allasta hetken ja sai matkaksi puoli kilometriä. Kelpo suoritus, ei ole uimakoulut menneet hukkaan. Kylpemisen (n.2,5h) jälkeen maistui sitten taas ruoka. Onneksi tuuli oli tyyntynyt eivätkä veneemme enään keinuneet pahasti. Lapset nukahtivat taaskin hyvin ja sitten kävimme pitämässa viimeisen kolmen veneen yhteisen illanvieton. Tarinoita oli lennossa paljon ja aika kului siivillä. Pääsimme nukkumaan jo puolen yön jälkeen. Aamulla Millenium Falcon lähti ja jätti meidät kaksi Albatross venettä omilleen....

Nukuimme pitkään ja kävimme septillä ennen matkaa kohti Helsingholmia.   Sadetta oli luvattu, mutta eihän sitä tullut vaan lähinnä helle.. Saimme vielä paikat laiturista ja heti sen jälkeen alkokin ukkonen jyristä yllämme. Mutta eihän sitäkään sadetta tullut. Otimme vaimon kanssa pienet päiväunet, hän pöydän ääressä pasianssi peli kesken ja minä keulassa Aku Ankka kesken. Tämän jälkeen olikin hyvä syödä paikallisia sämpylöitä. Välipalan jälkeen lähdin lasten kanssa uistelemaan ja vaimo vei koirat kävelylle saaren itäkärkeen. Uistelun jälkeen söimme iltapalan ja luimme lapsille pitkän pätkän iltasatua. Nyt edessäni on käynnissä pasianssipeli ja vieressäni kupillinen kuumaa teetä.