Safire Mökki mainos

tiistai 14. heinäkuuta 2015

2015 Suuri Meriretki osa3

Elämää ei voida kirjoittaa; se on elettävä.
- Oscar Wilde

Tämä kuvaa monella tavalla elämäämme. Nyt elämme elämäämme veneilemällä maailman kauneimmassa saaristossa.Inkoosta lähtiessä oli tarkoitus tankata veneemme autoilijoiden diesel hinnalla. Paikallisen ABC: mittarin kortin lukija olikin sitten rikki. Tankkaaminen jäi, mutta septin muistimme tyhjentää. Inkoosta lähdimme kohti Elisaarta. Tytär toimi kuskina melkein koko matkan ajan.

Olemme nyt pari päivää olleet Elisaaressa. Täällä olikin jo valmiina hyvät ystävämme. He olivat aamulla lähteneet "kiiturillaan" meidän yhteiselle meriretkelle. Kiiturin nopeus on suunnilleen 6 solmua... Perjantaina iltapäivästä saavuttuamme Elisaaren rantaan oli ilma mitä ihanin. Kiersimme katselemaan lampaita ja teimme samalla pienen lenkin luontopolulla.Luontopolulla kiertämisen aikaan saapui ystävämme paikalle omalla "merirosvo" laivallaan. Todella mukava tavata vanhoja kavereita merellä. Tämän jälkeen oli uimisen vuoro. Veneen perästä suoraan mereen, pomppien uimatasolta. Sitten oli vuorossa erään retkueemme jäsenen vieminen takaisin Inkooseen. Reppanalla oli töitä joissa piti käydä. Meidän Albatross / Vilkas suoritti tämän ajomatkan noin puoleen toista tuntiin. Matkaa oli 14,41 mailia. Ajoaika sisälsi myös tankkaamisen ABC:llä. Kortinlukija oli siis korjattu. Mukava kun sain tankkiin edullista menovettä.

Illalla sitten istuimme iltaa veneessämme ja kertoilimme tarinoita veneilyistämme. Merirosvolaivan kansi oli niin kaunis, että oli otettava muutama kuva jalosta juomasta. Blogin nimikin niin velvoittaa....Nautimme myös "laiva / viikinki" konjakkia ja kerroimme lisää tarinoita ihan nuoruudesta alkaen. Muutama kerta oli pakko katsoa tuleva sää. Olisiko perinteistä sadetta taas tarjolla.

Aamulla käytettyäni koirat ulkona pääsin takaisin nukkumaan. Heräsimme sitten koko perhe noin yhdeksän aikaan. Nuorimmaiset lähtivät hakemaan uunituoreita sämpylöitä ja munkkirinkilöitä. Aamupalan jälkeen toivotimme merirosvoveneen porukalle hyvää kesän jatkoa. Vilkkaan sekä kahden kaveri veneen miehistöt siirtyivätkin sitten Elisaaren luontopolulle. Ilma oli kaunis ja jopa kuuma. Silti laitoimme kaikki räppänät veneistämme kiinni sateen uhan edessä.Luontopolku on kaunis ja monipuolinen. On tammi-, kuusi- ja mäntymetsää. Lehmiä ja lampaitakin löytyy. Lenkkiä meille tuli 3.73 km. Illalla oli sitten uuden saunan kokeileminen. Mukavahan siellä oli peseytyä. Ja mennä nukkumaan puhtaana.

kaksi vanhaa puuta,

Aamulla sitten lähdimme ajamaan kohti Jussaröä. Bärösundin lossilta haimme yhden kipparin mukaan. Oli selvinnyt töistään... Kaupan laituriin mennessä neitimme tippui mereen kun oli laittamassa fendereitä veneemme kylkeen. Onneksi oli liivit päällä kuten aina kansitöissä pitää olla. Kauppaostosten jälkeen sitten ajoimme Jussaröhön. Matkaa tuli 14,26 mailia. Loppupätkä olikin sivun puoleista maininkia joka keikutti mukavasti.

Saimme veneemme taas vierekkäin laituriin.Ja sillehän piti taas skoolata. Uusi laituri on hieno ja vakaa. Satamamaksu oli 20 € ja sisälsi sähkön. Uusi sauna ei ole vielä valmis. Sanoivat valmistuvan noin kahden viikon sisällä. Nyt veneessämme nukkuu viisi henkilöä ja koirat. Nuorimmainen siirtyi aterion sohvalle nukkumaan.

Vähän negatiivistakin palautetta annettava Jussarölle, WC:n toiminta. "Ei kuulu meille" oli lause jonka saimme kun pyysimme kuiviketta ja paperia laiturin viereiselle vessalle. Ilmeisesti yrittäjälle kuuluu vain laituri, kahvila, kahvilan viereiset wc:t ja tuleva sauna. Muusta voi sanoa ei kuulu meille. Hassua kun wc ja grillipaikka ovat suoraan laiturin läheisyydessä. Kyllähän niitä mielummin käyttäisi kuin kauempana olevia.