Safire Mökki mainos

tiistai 3. helmikuuta 2015

Suuri meriretki2 2014

Aikaa kului ja kalenterissa saatiin kääntää jo heinäkuu esiin. Ilmat lakoivat lämmetä ja loma lähentyä. Aloitimme veneen varustelun retkeä varten. Viimehetken siivoukset, imurointia, höyrypesurilla paikkojen pesemistä ym. Nyt oli vene puhtaampi kuin aikoihin. Seuraavaksihan piti täydentää ruoka ja juomavarastot. Veneeseen kannettiin isosti tuoremehuja, limua, tiiliskivi maitoja. Viinien valintaan käytin www.viinimaa.fi sivustoa josta olikin suuresti apua. Sain yhdistettyä ruoan ja viinin näppärästi.

Lopulta oli lähtöä edeltävä ilta ja veneeseen kannettiin perävaunullinen tavaraa. Kalastusta varten otettiin mukaan myös kumiveneemme M/S Iines ( Sevylor ja 10 hp Johnsson ). Gummiveneeseen ilmat ja veteen. Seuraavaksi roudasimme vaatteet, riippukeinut ja mikä tärkeintä mankeloidut vuodevaatteet.

Heinäkuun toinen viikonloppu tuli ja veneemme lähti satamastamme kohti länttä. Ensimmäinen yöpyminen oli Porkkalanniemessä Nurmijärven ulkoilualueen laiturissa. Täällä saimme olla rauhassa kavereidemme kanssa. Grillausta ja kumiveneilyä poikien ja neidin kanssa. Ilma oli vielä hivenen viileähkö ja seuraavaksi päiväksi luvattiin sadetta sekä sumua. Kellot soimaan aamulla jo puoli kuudeksi.  Aamu tuli ja oli oikein kaunis. Kertaakaan en ole ylittäny Porkkalan selkää näin kauniissa kelissä. Saavuimme Stora Halsöhön sopivasti aamupalaksi. Vähän murkinaa venekunnille ja jaloittelua sekä tietenkin muiden veneilijöiden herättelyä kun lapset leikkvät rannalla. Mietimme missä oli se sumu ja huono ilma. Onneksi se tuli kuitenkin. Lähdimme satamasta ennen isoa sumua. Kun olimme ajaneet viitisen minuuttia isku sumu täydellä teholla. Näkyvyys 10 metriä. Nyt ajettava pää ulkona hiljaa ja kompassin mukaan. Onneksi osoimme suoraan väylälle mihin olimme suunnitelleetkin ja sumu hälveni hiukan ja muuttui tihkusateeksi. Rauhallista ajamista Elisaareen.

Elisaaressa vietetyn parin yön jälkeen suuntasimme kohti Jussaröä. Meille uusi paikka kyseessä. Pientä merenkäyntiähän oli tarjolla mennessä. 6 m/s etelästä. Satamaan saimme onneksi kavereiden kanssa vierekkäiset paikat läheltä rantaa. Ja yllättäen vanha työkaveri tuli ottamaan köydet vastaan. Loistavaa kun meri on näin pieni. No iltahan meni yllättäen uidessa ja syödessä. Sekä naisväki kävi katsomassa paikallisen leffan. Aamulla sitten todella kuumassa päivässä eväät ja uikkarit matkassa luontopolkua kiertämään. Torniin oli pakko kiivetä ja mustalla rannalla kävellä, veneen nim i kirjoittaa muiden seuraksi ja uintia ei saa unohtaa.

Nyt alkoi kesä todella hyvin. Saarella riitti lämpöä melkein liikaa. Rauhallistakin oli joten kyllä tämä oli yksi niitä hetkiä jotka tulee muistamaan kesästä 2014.

Luontopolulla oli hienoa päästä veneelle palatessa metsän siimeksiin jossa oli mukavan viileää.  Veneelle palatessa oli taas ruokailuaika. Lapset söivät toisessa veneessä ja me aikuiset nautimme ruokamme ja siihen sopivan viinin toisessa veneessä. Illalla vielä kaksi kumivene reissua saaren toiselle puolelle uimaan.

Lämpimän ja rauhallisen yön jälkeen suunnistimme merelle tyynessä kelissä. Tarkoitus oli siirtyä majakan ihailun jälkeen Modermaganille mutta veneemme akut eivät olisi kestäneet tuota. Joten majakan nähtyämme matkasimme kohti Tammisaarta. Naiset toisessa veneessä ja miehet sekä pojat toisessa. Naiset sitten olivat tarkempia kartan kanssa ja ilmoittivat meille pienestä matalasta. Ympärillä vettä noin 30 metriä ja yksi pienen pieni paikka jossa 30cm. Kiersimme sujuvasti matalan ja haaveilimme sen paikallistamista uimalla. Matka Tammisaareen sujui eväitä syöden ja maisemista nauttien. Perillä taas armoton tuuri kun saimme veneet vierekkäin. Ensin rantautuivat naiset ja auttoivat meidät herrat sekä pojat paikalle. Satama maksun jälkeen suuntasin ostamaan M/S Katiin uutta akkua paikallisesta Fixus-liikkeestä. Todella loistavaa palvelua. Sain uuden akun ostettua sekä kyydin veneelle akun kanssa. Auttavainen myyjä myös kantoi akun veneeseemme ja otti vanhat akut matkaan. Tämän akun vaihdon jälkeen kaikki sähköt toimivat täydellisesti.  Ja eikun sitten syömään Santa Féhen ja ruoka ostoksille. Saavuimme takaisin satamaan jolloin me miehet siirryimme pesemään reissussa rähjäytyneet venekunnan vaatteet ja lapset äiteineen menivät uimaan.